Anmeldelse – “Ant-Man”: Ant-dable underholdning

Etter å ha (igjen) reddet verden i «Avengers 2», vender Marvel-superheltene allerede tilbake til det store lerretet med «Ant-Man», maurmannen, med den sympatiske Paul Rudd i hovedrollen og en strålende Michael Douglas som en ikke så gal vitenskapsmann.

Scott Lang, en høytflyvende innbruddstyv, må lære seg å oppføre seg som en helt og hjelpe sin mentor, Dr. Hank Pym, med å beskytte hemmeligheten bak hans spektakulære Ant-Man-kostyme, for å møte en skremmende trussel…

Kritikk

Produsent og hjernen bak tilpasningen av Marvel-tegneserier til kino, Kevin Feige fortsetter å besøke kinosjangre med superheltene sine i tights. Etter Buddy Movie («Iron Man 3»), Shakespeare-tragedien («Thor»), samarbeidsfilmen («Avengers») og Space Opera («Guardians of the Galaxy»), før skrekkfilmen («Doctor Strange» ”?), er det tid for en ransfilm i stil med nikkelbelagte ben, med en mer menneskelig helt enn vanlig – en skilt far som prøver å finne arbeid etter løslatelsen fra fengselet.

Resten etter denne annonsen

Forhåndsvisningen i bilder

Resten etter denne annonsen

Marvels allmakt på billettkontoret ligger i det alltid holdt løftet om et flott familieshow med djevelsk effektivitet, i sin nøye doserte cocktail av humor og eventyr. Da vi så traileren, fryktet vi superhelten for mye, spesielt siden filmen hadde skiftet regissør underveis – Peyton Reed erstattet Edgar Wright på grunn av kunstneriske «divergenser». Men etter en veldig klassisk introduksjon, utplasserer filmen en spesielt slående fantasi fra hverdagen når den miniatyriserte og uovervinnelige helten krysser badekar og vegger for å infiltrere hemmelige bygninger, alt på ryggen til en maur. “Ant-Man” tilbyr til og med en passasje av ren iscenesettelse når den blir subatomisk – en flott opplevelse i 3D.

I rollen som alle som la ut på et vanvittig eventyr, gjør Paul Rudd jobben, selv om han ikke har utstrålingen til Chris Pratt (“Guardians of the Galaxy”). Som ofte er tilfellet, er skurkens plan ekstremt forvirrende, og fortellingen glipper når den prøver å forklare oss hvorfor og hvordan. Men “Ant-Man” har en annen fordel å legge frem: Michael Douglas. Han beveger seg som en sint far som prøver å plukke opp bitene sammen med datteren sin, og han har mye å gjøre med filmens menneskelighet, noe som vekker umiddelbar empati for dens sak.

Teaseren

cristiano mbappe